Espais Escrits i el seu compromís amb l'educació

23-01-2017

Assistents en un curs de formació organitzat per Espais Escrits i l'ICE Josep Pallach

El mes de maig passat, el col·lectiu Pere Quart escrivia un manifest d’alerta sobre el perill de relegar la literatura a espais residuals i encetava una campanya de denúncia i sensibilització per reivindicar la presència de la literatura a l’ensenyament.

La campanya de conscienciació ha donat l’oportunitat a escriptors, professors, alumnes i opinadors en general a donar-hi suport i dir-hi la seva. Tots sabem que les respostes polítiques triguen i que a vegades fan tard. Això no obstant, la societat catalana, per sort, ha sabut conservar el seu llegat i disposem de múltiples centres, equipaments i iniciatives que s’ocupen de vetllar perquè la riquesa literària i lingüística del nostre país no es perdi. Moltes d’aquestes iniciatives sobre patrimoni literari s’aixopluguen sota el paraigua d’Espais Escrits, una entitat que compta amb 82 centres associats arreu dels Països Catalans amb l’objectiu comú de “preservar els mots”.

Conscients de la nostra responsabilitat en aquest tema, d’una banda, des del 2014 organitzem cursos de formació per apropar el patrimoni literari als professors de literatura catalana. Són cursos que s’imparteixen en àrees geogràfiques concretes. La intenció és oferir eines per tal d’acostar la literatura a l’ensenyament i posar un granet de sorra a la tasca ingent de professors que, arreu del país, malden per fer present la nostra literatura en el corpus educatiu dels joves d’avui.

D’altra banda, en la jornada tècnica d’enguany vam convocar a diversos agents del món de la literatura a fer una jornada de reflexió i a debatre sobre com, els equipaments de patrimoni literari, destinats a preservar-lo, acostar-lo i difondre’l, poden incidir més en la relació de la literatura i l’educació.