El Mapa Literari Català com a recurs educatiu

17-01-2020

El Mapa Literari Català com a recurs educatiu

Us animem a descobrir el Mapa Literari Català i utilitzar-lo com una eina educativa que pot enriquir i complementar les classes de literatura. Per fer-ho possible hem desenvolupat un dossier de propostes didàctiques adreçades a professors de Llengua i Literatura Catalanes. La finalitat d'aquestes activitats és que el docent les faci servir com una eina per a donar a conèixer nous autors i mirades literàries diverses, tot ampliant els coneixements que els materials acadèmics ofereixen. A més, l’alumne podrà endinsar-se en la matèria a través del Mapa Literari Català (MLC) i descobrir-hi tot un món on literatura i paisatge s’agafen de la mà.

El Dossier de propostes educatives convida a docent i alumne a fer un viatge literari a través de diverses temàtiques i segons el nivell. A primer cicle de secundària es parlarà de textos relacionats amb el mar com a escenari d'aventures, batalles, cançons i llegendes. El mar com una manera d'entendre la vida. Hi trobarem textos de Rosa Leveroni, Jacint Verdaguer, Salvador Espriu i Pere Coromines, amb les seves respectives propostes dinàmiques. A segon cicle de secundària es parlarà sobre la feminitat a través de textos de Teresa Pàmies, Montserrat Roig, M. Aurèlia Capmany i Montserrat Abelló, amb la idea que els alumnes puguin treballar-los i aprofundir-hi, just en un moment en què les seves identitats s'estan formant. I a batxillerat s'agafa la Guerra Civil i es proposa conèixer les diverses obres escrites en aquest període i el que va significar per a la cultura i els intel·lectuals catalans.

El Mapa Literari Català és un web que permet consultar diferents punts de la geografia mundial amb textos de la literatura catalana associats. Cada localització geogràfica o espai escrit està format per un text relacionat amb el territori i per tota una sèrie de continguts multimèdia que enriqueixen l’experiència de l’usuari: fotografies, manuscrits, vídeos, etc. Completen els espais, unes contextualitzacions que expliquen els vincles d’aquella obra i del seu autor amb el territori. Aquest projecte de cartografia literària va néixer el 2006, va veure la llum el 2010 i des d’aleshores no ha parat de créixer.

Arxius adjunts: